GMC Truck
De GMC is het grootste werkpaard wat betreft vervoer over land in de Tweede Wereldoorlog. Alles wat er aan het front nodig was, werd vervoerd door deze niet te slopen trucks.
De bak is voorzien van uitklapbare banken waardoor deze legervoertuigen ook zeer geschikt waren voor het transport van troepen. Hoe uniek is het om jullie vrienden en familie in colonne van de trouwlocatie naar de feestlocatie mee te laten rijden met deze trouwauto’s!
Een mooie feestelijke optocht met jullie voorop in de Nekaf Jeep of Plymouth Staffcar. We kunnen zes GMC trucks inzetten waardoor al het feestgezelschap mee kan in deze avontuurlijke GMC’s.
U kunt ook bellen naar: 0623975661
GMC TRUCK De geschiedenis achter...
De GMC CCKW
De GMC CCKW zoals het type voertuig heet wat u op de foto’s hiernaast ziet, is een Tweede Wereldoorlog truck uit het Amerikaanse leger. De productie van de GMC CCKW is begin 1941 begonnen en is aan het eind van de oorlog gestopt. Een bijzonder feit is dat in die kleine vijf jaar er 504.279 van dit ene type zijn gemaakt, dat zijn er 300 per dag! De GMC CCKW is het meest geproduceerde en gebruikte voertuig van de Tweede Wereldoorlog.
Dit enorme aantal werd achter het front ingezet voor het vervoer van wapens, medicatie, manschappen, onderdelen, brandstof, kleding, en nog veel meer. De GMC’s hadden een laadvermogen van 2,5 ton, maar vaak ging er meer mee. Alle zes wielen konden in lijn aangedreven worden. Hierdoor kon de GMC ondanks de kapotte en slechte wegen, overal ingezet kon worden. De topsnelheid is 72 kilometer en het vermogen is 92 pk bij 2.750 toeren.
De GMC is een prachtig, zeer krachtig en niet te slopen voertuig. Als nadeel valt wel te noemen dat het gemiddelde verbruik 1 liter benzine op 3 kilometer is. Zoals u op de foto’s hiernaast kunt zien waren er GMC’s met een open en dichte cabine. De GMC’s met dichte cabine werden in 1941, 1942 en begin 1943 geproduceerd. Om staal te besparen ging men in het voorjaar van 1943 volledig over op het produceren van GMC’s met open cabine.
GMC TRUCK
prijzen zijn inclusief brandstof, chauffeur, onbeperkt kilometers en belasting.
- GMC truck uit 1942-1944
- Maximaal 9 personen
- Meer dan 5 uur: €125 p/u
Tweede Wereldoorlog
De grootste vervoersoperatie tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Red Ball Express. Het doel van deze operatie was om na D-Day, het landinwaarts trekkende front te bevoorraadden. Dit was alleen maar mogelijk per weg aangezien de havens, spoorlijnen en luchthavens vrijwel allemaal verwoest waren door enerzijds de luchtaanvallen van de geallieerden en anderzijds de opzettelijke vernietigingen van de terugtrekkende Duitser.
De Red Ball Express werd grotendeels uitgevoerd door GMC’s. Tijdens de piek reden er een kleine 6.000 GMC’s per dag naar het front en ze vervoerden vooral brandstof. De voertuigen aan het front verbruikten namelijk zo’n 3 miljoen liter brandstof per dag. De Red Ball Express verbruikte zo’n 1,1 miljoen liter brandstof per dag, wat niet meehielp aan het brandstofgebrek aan het front. Maar het was de enige manier.
Einde Tweede Wereldoorlog
Ook toen de Tweede Wereldoorlog voorbij was bleven de GMC’s een belangrijke rol spelen, namelijk bij de wederopbouw van Europa. De GMC’s werden via de Marshallhulp verspreid over alle Europese landen. Tot in de jaren 70 maakte niet alleen het leger gebruik van de GMC, maar ook de landbouwbedrijven, transportbedrijven, bouwbedrijven tot zelfs de kermis- en circusexploitanten aan toe.
En nu, 75 jaar later, hebben wij een zestal GMC’s gerestaureerd om dit mooie stukje geschiedenis niet verloren te laten gaan.
Zouden de ontwerpers en chauffeurs van de iconische GMC tijdens de oorlog ooit bedacht hebben dat de GMC 75 jaar later gebruikt zou worden voor het vervoeren van bruidsparen en hun gasten?
Ik denk dat ze het een eer zouden vinden.
Heeft de GMC Truck uw interesse gewekt en wilt u meer weten of een reservering plaatsen?
Andere trouwauto's Onze andere trouwauto's
NEKAF JEEP
prijzen zijn inclusief brandstof, chauffeur, onbeperkt kilometers en belasting.
- Jeep uit 1956
- Maximaal 3 personen
- Meer dan 5 uur: €120 p/u
PLYMOUTH
prijzen zijn inclusief brandstof, chauffeur, onbeperkt kilometers en belasting.
- Staffcar uit 1941
- Maximaal 3 personen
- Meer dan 5 uur: €125 p/u
Willys Jeep
prijzen zijn inclusief brandstof, chauffeur, onbeperkt kilometers en belasting.
- Jeep uit 1942
- Maximaal 3 personen
- Meer dan 5 uur: €125 p/u